Ideea acestui text pleacă de la o discuție în care subiectul principal erau banii.
Despre cum îi gestionăm, cum îi înmulțim, etc.
Când la un moment dat, interlocutorul meu, mă întreabă:
Care-i treaba cu scrisul pentru nevăzători, Braille?
Știa cum se numește, asta nu m-a surprins, eram la curent că-i om deștept. 😊
Și continuă, am văzut că pe lirele sterline, în special pe bancnotele noi, există niște puncte,
ce crezi că ar scrie? Că eu cred că e Braille.
Eu încep să presupun, să mă gândesc ce ar putea fi notat în Braille pe o bancnotă.
Si îi zic, cred că, valoarea, eventual inițialele cu care este notată bancnota (gen: 20; GBP, etc).
Ce să vezi, noi la telefon, și încercam să descâlcim gama de punctulete de pe lire.
Eu îi explic, cum se formează un caracter în braille:
Pe instrumentul de scris braille există rânduri de căsuțe, fiecare căsuță are 6 puncte așezate vertical, trei și trei, numerotarea lor începe din dreapta căsuței, de sus, după cum urmează (dreapta căsutei-123; Stânga căsuței, de sus-456).
Nu știu ce ai înțeles tu, nu știu ce a înțeles și el 😊
Dar continui: fiecare caracter este alcătuit dintr-o combinație din aceste puncte.
Simbolurile pot fi constituite dintr-o literă + un semn în față, cum se întâmplă și în cazul cifrelor. 😊
Și nu că aveam dubii în legătură cu capacitatea de înțelegere a prietenului meu, mai degrabă, cu *talentul meu la a explica. 😊
Încerc să-i povestesc și vizual cum arată, ca totuși să ne lămurim ce scrie pe bancnotă.
Deci: semnul cifrei este alcătuit din punctele 3456 din căsuță și vizual, e un L întors din alfabetul normal.
Așa am făcut cu fiecare chestie punctată și am identificat.
Am zis că e super, Braille la tel, cu ocazia asta întelege și prietenul meu cum mă simt când încearcă să-mi explice ceea ce eu nu pot percepe, poze, video, etc. 😊
Și surpriză nouă, bancnote accesibilizate, ceva waw!
Cred că lucrurile se mișcă.
Dar ca să prindă viteză, trebuie să conlucrăm!
Eu să am bunăvoință să-i explic prietenului meu sau ție!
El sau/și tu să aveți răbdare să ascultați.
Și toate părțile implicate să aibă deschiderea să înțeleagă că a fi diferit nu înseamnă nici probleme, nici obstacole ce nu se pot depăși.
Să ne vorbim în limbile pe care le putem percepe și lumea cu siguranță va fi mai bună!